Bananen gaan wereldwijd viraal

Uit: HP/De Tijd nummer 2, maart 2014. Geschreven door Edwin van Sas.

Soms lees je koppen waar je direct jeuk van krijgt. Zoals deze: ‘De kracht van social media’ op de site van De Bey Communicatie en Vormgeving B.V., die zo uit een Koefnoen-sketch had kunnen komen.

Wellicht is mijn hekel aan trainersclichés en managementjargon aangeboren, anders had ik ‘m overgehouden aan mijn baan als ‘beleidsadviseur’ op de Vrije Universiteit. Daar kreeg ik in mijn eerste week te horen dat ik weliswaar snel en helder kon schrijven, maar dat het niet ‘ambtelijk genoeg’ was. Want, leerde ik al snel, ondoorgrondelijke teksten met holle frases en stellingen waarmee iedereen het eens is, worden nu eenmaal sneller aangenomen dan beleidsteksten waarin ook de praktische consequenties worden genoemd. De speech waarin een vertrekkende collega bij BBZ, zoals mijn afdeling heette (Bureau Bestuurszaken, inderdaad), werd samengevat in vijf afkortingen, zal ik nooit meer vergeten.

Terug naar ‘De kracht van social media’. Ik klikte het artikel aan omdat Jurgen Steenwelle er het verhaal over deed over zijn opmerkelijke bananentekeningen. Deze Friese reclamemaker versiert de licht gebogen vruchten voor zijn dochters met prachtige dessins, waarvan u er hiernaast eentje kunt zien. Eten aantrekkelijk maken voor je kinderen blijkt dus ook anders te kunnen dan door een gevulde lepel met een enthousiast ‘Vvrrrroeem’ de mond van het kind in te rijden.

Steenwelles vrouw twitterde een paar van deze kunstwerken, en dat zag ‘onze’ Nick Muller, die het verhaal erachter opschreef en de foto’s op onze site zette. In ‘De kracht van…’ lezen we wat er daarna gebeurde: “Mijn verhaal ging vervolgens viral in Nederland. Alleen het artikel van HP/De Tijd kreeg al meer dan 16.000 likes op Facebook en werd bijna 250 keer gepost op Twitter.” En daar zou het niet bij blijven: het Jeugdjournaal en RTL Late Night besteedden er aandacht aan, en grote Amerikaanse sites als The Huffington Post en Buzzfeed pikten de fotoserie op, waarna Steenwelles bananen zelfs de Amerikaanse televisie (de Rachael Ray Show op CBS) haalden.

Voor deze ene keer zien we het social media-cliché door de vingers.

Gaan met die banaan (PDF)

JS-Zwaan

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s