Hero Brinkman over klassieke muziek

In het nieuwe nummer van HP/De Tijd, dat vanaf vandaag in de schappen ligt, geeft politicus Hero Brinkman (voorheen Tweede Kamerlid van de PVV, nu voorman van een in april te presenteren ‘ondernemerspartij’) zijn culturele smaak prijs. In ‘De culturele agenda van…’ vertelt hij onder meer waarom er volgens hem geen subsidie moet naar klassieke muziek:

“Klassieke muziek is niet voor een breed publiek toegankelijk, dat is voor een kleine elite. Kijk bijvoorbeeld naar Radio 4 – daar luistert toch geen hond naar? En als je naar het Concertgebouworkest wilt, ben je zo honderdtachtig euro kwijt voor een kaartje. Dan zeg ik: als zo’n kaartje toch al zo duur is, dan kun je er net zo goed vijftig euro bij op zetten en de subsidiekraan dichtdraaien. De elite die er komt, betaalt die paar tientjes extra dan ook wel.”

Geen linkse hobby
Brinkman breekt met het oude PVV-dogma dat cultuur een linkse hobby is, maar vindt wel dat eisen moeten worden gesteld aan de te verstrekken subsidies. Ook vindt hij dat het niveau van klassieke muziek (en het publiek dat er naar luistert) ondermaats is: “Kijk: klassieke muziek is ooit gecomponeerd door een componist. Die heeft daar een bedoeling mee gehad. Die wilde met zijn muziekstuk een bepaald verhaal vertellen, of een bepaalde emotie overbrengen. Het is aan een dirigent en zijn orkest om dat verhaal of die emotie over te brengen. Het valt mij op dat de meeste dirigenten en orkestleden in Nederland geen flauw benul hebben in welke tijd de componist heeft geleefd, welk gevoel hij met een compositie over wilde brengen en wat hij met het stuk wilde zeggen. Dirigenten zetten bijvoorbeeld bepaalde noten harder aan omdat ze dat mooi vinden, niet omdat een componist het zo heeft bedoeld. En dat hekel ik. Daarnaast vraag ik me af of de gemiddelde bezoeker van een klassiek concert snapt waar ze naar luisteren. Maak op een willekeurige avond eens een rondje langs het publiek van het Concertgebouw, en vraag eens waar ze naar hebben geluisterd. Wat de achtergrond van het stuk is. Ze weten het niet.” (-)

Nieuwe partij
De nieuwe partij van Hero Brinkman wordt een one-issue partij voor ondernemers. De naam wil hij nog niet verklappen, dat komt in april. “Ik kan wel zeggen dat het een democratische partij is.” Lacht: “Dat is nieuw voor mij.” Met zijn partij wil hij voor de belangen van ondernemers opkomen. Anders dan de VVD, dat volgens hem geen ondernemerspartij meer is. Hij zegt, iets uitgebreider dan in het blad staat vermeld: “Ik acht de kans heel groot dat het huidige kabinet nog dit jaar valt. Ik sluit dan ook niet uit dat wij voor het eind van het jaar al in de regering zitten met bijvoorbeeld D66, CDA en VVD.” Brinkman voegt daaraan toe dat zijn nieuwe partij breekpunten opstelt die ook echt breekpunten zijn, en waarover met andere partijen niet onderhandeld kan worden. Wat die breekpunten zijn laat hij nog even in het midden. Verder: “Het partijprogramma is gestoeld op vijf pijlers die wij belangrijk vinden. Twee A4’tjes tekst, meer is het niet. Lekker duidelijk, lekker makkelijk. Dat is wat ondernemers willen.”

Lees het gehele interview in HP/De Tijd 03, 2015.

Advertenties

13 gedachtes over “Hero Brinkman over klassieke muziek

  1. Hero Brinkman blijkt niet zo’n ‘hero’ te zijn op het gebied van klassieke muziek en cultuur. Met zijn uitspraken in deze tekst over de zogenaamde onkunde en onwetendheid van zowel orkestleden, dirigenten als publiek in Nederland wekt hij bij mij de indruk dat juist hij wel eens een extra lesje cultuur en een mooi concert in het Concertgebouw kan gebruiken. Ik beschouw mezelf niet als ‘elite’ als ik naar een mooi stuk klassieke muziek ga luisteren. Als Hero zelf eens in het concertgebouw zou komen dan zou hij ook zien dat de ‘elite’ een groep van allerlei leeftijden en verschillende afkomsten is. Student, ambtenaar, advocaat, ondernemers, scholieren, noem maar op.
    Kritiek hebben op de culturele sector mag, maar gebruik deze ongelooflijk belangrijke sector (muzikale ontwikkeling, behoud van cultureel erfgoed, in stand houden van de muzikale rijkdom van Nederland en andere landen) niet als zondebok. Zeggen dat de culturele sector, en zeker klassiek, niet weet wat hij doet is een uitspraak welke eigen onwetendheid verklapt van diegene die de uitspraak heeft gedaan.

    Hero Brinkman moduleert voor mij naar Zero Brinkman.

  2. Hero Brinkman wordt overspoeld met klassieke muziek…De hele dag door.
    Blijkbaar heeft hij daar geen idee van, want anders zou hij klassieke muziek niet elitair noemen. De gemiddelde Nederlander wordt zich er steeds meer van bewust dat een hoop melodieën die hij in zijn muzikale geheugen, in zijn ‘muzikale bagage’ heeft rechtstreeks uit de klassieke wereldliteratuur (zo heet dat, meneer Brinkman, net als bij boeken) afkomstig zijn. Het zou de heer Brinkman sieren als hij het muziekonderwijs op basisscholen zou ondersteunen om te voorkomen dat het weer terug in de -in zijn ogen- elitaire hoek zou belanden.
    Verheffen, in plaats van vernietigen.
    Buiten dat laat hij door middel van deze uitspraken zien dat hij zelf absoluut geen verstand heeft van klassieke muziek. En van het uitvoeringsniveau heeft hij al helemaal geen benul. Hij heeft echt geen idee over het uitstekende niveau van Nederland. Hij heeft geen muzikale oren, anders zou hij dit soort meewarige, van elke muzikale kennis gespeende uitspraken nooit gedaan hebben.
    Ga op muziekles meneer Brinkman, doe eens gek en oordeel dán wie er wel of niet goed kunnen spelen. Maar roep niet zomaar iets, dat siert u niet. Ik had u hoger ingeschat. U toont hiermee een gebrek aan beschaving. Ik adviseer u, onderwijs uzelf en oordeel later.

  3. hahahaha, ik kan alleen maar heel hard lachen om deze onnozele onbenul…

  4. Tja.. mo’k zegghuh.. ‘ wil me edele dele nie belediguh… ma wa un lul hee.. 😀

  5. Dan heeft die Nero Brinkman toch nog wat gemist in zijn opvoeding. De mislukte held…..

  6. Tja… Als je deze koers gaat varen, oogst je slechts verarming… Wat triest dat bestuurders een zo beperkt gezichtsveld hebben en ook beangstigend als dit soort aan de macht komt. Jammer bovendien dat hij niet ziet hoe groot de PR functie van de nederlandse klassieke muziek is voor de zakenwereld…

  7. De dirigent zet bepaalde noten hard aan, niet omdat het in de partituur staat, maar zomaar, omdat hij dat zelf mooier vindt. *LOL*
    Wat een boefjes toch, die dirigenten. Schande. Hoog tijd dat de subsidiekraan wordt dichtgedraaid. Wij belastingbetalers pikken het niet langer! Way to go, Hero!

  8. Heeft de klok horen luiden en weet niet waar de klepel hangt, en, weer eens overreden door een strondkar.
    Wat een lafaard, gemakkelijk scoren, klassieke muziekcultuur kan zich amper verweren. Lafaard!

  9. Steekproef op site Concertgebouw: kaartjes gemiddeld tussen de 50 en 70 euro. Heeft de beste man er in het gunstigste geval 110 euro zelf bij verzonnen. Dat uitvoerend musici geen besef van stijl en stijlperiode van de componist hebben, is natuurlijk een lachertje, en verder gok ik dat 90% van de luisteraars van Bløf ook geen flauw benul hebben waar ze naar luisteren. Kortom: gaap, next, volgende keer maar eens feiten checken bij zo’n interview Nick

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s